Viking Blog

Business Success: Magnet.me

Business Success: Magnet.me

If I have seen a little further it is by standing on the shoulders of giants.” – Isaac Newton

Eerder bespraken wij het succes van ondernemingen als SendCloud, Ghee-Easy en Huurbieding.nl. Het Rotterdamse Magnet.me verbindt bedrijven met studenten en afgestudeerden. En niet onverdienstelijk. Sinds de start in 2012 heeft Magnet.me een ongekende groei meegemaakt. Het jonge bedrijf heeft inmiddels meer dan 850 bedrijven aan zich weten te koppelen, waaronder grote namen als Microsoft, Unilever, PwC en P&G. Maar ook aan de andere kant van het spectrum loop het goed. Inmiddels hebben meer dan 40.000 Nederlandse studenten een profiel aangemaakt – en dat op een totaal van zo’n 70.000 afstuderende studenten in Nederland. We spreken Vincent Karremans (28) over het succes van Magnet.me, ondernemerschap en zijn advies voor jonge entrepreneurs.

Algemeen

Q: Leg uit, hoe werkt Magnet.me precies?

A: Bedrijven creëren een selectieprofiel met criteria en studenten maken een profiel aan met gegevens van hun cv. Ons algoritme vergelijkt deze vervolgens en als een student in voldoende mate aan de criteria van een bedrijf voldoet, dan ontvangt hij of zij automatisch een netwerkverzoek. Op die manier ontdekken studenten in één keer waar hun mogelijkheden liggen – of dat nu bij een bekende multinational is of een onbekende start-up – en bouwen werkgevers een netwerk op met geschikte en geïnteresseerde kandidaten waar direct mee geschakeld kan worden bij een vacature. Daardoor wordt het proces makkelijker, persoonlijker, sneller en effectiever.

Q: Magnet.me lijkt typisch zo’n bedrijf geboren uit de behoefte iets te veranderen. Waar kwam het idee vandaan?

A: Uit onze eigen ervaring als student. We ontdekten dat je elke keer weer dezelfde veertig bedrijven tegenkwam – op carrièrebeurzen, in carrièregidsen of op vacaturebanken. Wij wilden dat veranderen en dat drijft ons nog steeds: wij willen elke student in staat stellen in contact te komen en te staan met al hun potentiële werkgevers.

 

Q: Hoe onderscheid jij je van andere recruitment services?

A: Betere kandidaten, minder moeite, lagere kosten.

Q: Hoe zie jij de competitie met LinkedIn?

A: LinkedIn gaat meer over wie je kent, terwijl Magnet.me gaat over wat je kan. Dat is voor studenten relevanter, omdat zij meestal nog niet een enorm professioneel netwerk hebben opgebouwd op het moment dat ze afstuderen.

Q: Wat is de allerbeste link tussen een bedrijf en een student die je ooit gemaakt hebt? Zijn er bijvoorbeeld CEO’s die hebben gesolliciteerd via Magnet.me?

A: Wij zijn geen tussenpersoon, dus behalve dat we weten dat er veel mensen via Magnet.me worden aangenomen, weten we verder niet wie, wat, hoe, waar en wanneer.

Groei en toekomst

Q: Je begon klein, wat was doorslaggevend voor de enorme groei die je inmiddels achter de rug hebt?

A: Een goed en hecht team. Boven alles is dat het aller-, aller-, allerbelangrijkste. Dat maakt het overigens ook het leukste.

Q: Inmiddels richt Magnet.me zijn pijlen op de Engelse studenten. Werd de Nederlandse markt te klein?

A: Ja en nee. Er liggen nog genoeg kansen en uitdagingen voor ons in de Nederlandse markt, maar we hebben hoge ambities en de Britse markt is groter, internationaler en in zijn geheel interessanter. Bovendien is het onze missie om studenten in contact te laten komen met al hun potentiële werkgevers. In een steeds internationaler wordende arbeidsmarkt, liggen er veel carrièremogelijkheden voor Nederlandse studenten in het Verenigd Koninkrijk en andersom. Die maken wij nu inzichtelijk.

Q: Voorheen was Magnet.me een gratis service. Onlangs hebben jullie besloten kosten in rekening te brengen voor bedrijven. Wat waren je beweegredenen? Wat was je verdienmodel daarvoor?

A: Het verdienmodel is niet veranderd. Het is nog steeds mogelijk gratis gebruik te maken van Magnet.me. Dat wordt in de toekomst wel nog een stuk makkelijker. Voor extra features en service kunnen bedrijven hun account upgraden.

Q: En hoe werd daarop gereageerd door bedrijven?

A: Ons verdienmodel is dus niet veranderd, maar toen we dat introduceerden (nadat we het eerst voor zes maanden volledig gratis hadden aangeboden) kregen we vaak de reactie “Waarom is het zo goedkoop?”.

Q: Je richt je nu op studenten, zijn er plannen Magnet.me uit te breiden naar de gehele arbeidsmarkt?

A: Concrete, volledig uitgewerkte plannen zijn er nog niet, ambitie zeker wel.

Advies

Q: Heb je nog tips of advies voor beginnende entrepreneurs?

A: Wees je ervan bewust dat je (nog) niets weet en veel moet leren. En doe dat ook. Leer zo veel mogelijk en zo snel mogelijk. Praat met ondernemers, ken jouw markt van A tot Z, lees boeken, spit door artikelen en maak het een persoonlijk doel om te blijven leren en jezelf te blijven ontwikkelen.

Q: Heb je onverwachte tegenslagen gehad en hoe ben je daarmee omgegaan?

A: Zeker. Tegenslagen horen bij ondernemen, zoals Bassie bij Adriaan hoort en mayonaise bij friet. Het is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Laat je niet uit het veld slaan, houd vol, vraag advies en zet een tandje bij (of kies een andere invalshoek).

Q: En onverwachte meevallers dan?

A: Die ook. Bijvoorbeeld het toevallig tegenkomen van zeer getalenteerde mensen die ook nog zo gek waren om aan boord te komen bij Magnet.me.

Q: Wat is jouw belangrijkste advies voor jonge ondernemers?

A: Blijf leren.

Wil jij het ook over jouw succesvolle onderneming hebben? Wij spreken er graag over! Laat het ons weten via ons Twitter-kanaal @NL_Viking

Vincent Karremans Een goed en hecht team. Boven alles is dat het aller-, aller-, allerbelangrijkste.
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest