Viking Blog

Business Success: Inezia Tours

Business Success: Inezia Tours

In de reeks Business Success spreken we met Nederlandse ondernemers. De breinen achter beginnende en meer gevestigde ondernemingen en initiatieven. Eerder hoorden we met Nettie, Printr en Fashcom.

Deze maand spraken we met Pieter van der Luit, van Inezia Tours, een bedrijf dat online reispakketen aanbied voor mensen met een specifieke interesse in flora en fauna.

Pinguins fotograferen op Antarctica - Foto's Inezia Tours voor Viking

Hoe is het idee voor Inezia Tours ontstaan?

Als kind was ik al gefascineerd door de natuur, met name met vogels en zoogdieren kon ik uren bezig zijn. In de loop van de tijd werd die fascinatie een hobby, die langzaam overging in een way of life. Vakanties werden niet meer gepland aan de hand van culturele hoogtepunten, mooie gebieden of lekkere stranden, maar door welke vogels ik wilde zien.

Langzaam strekte het vakantiegebied zich uit van Midden Europa, naar Zuidoost Europa, naar Noord Amerika en uiteindelijk naar Australië.

Met de komst van kinderen werd ik huisman. Mijn vrouw had een goede baan en ik kon me richten op de kinderen en het huishouden. Hoewel dat zeer nuttig is, gaf dat niet de voldoening die ik nodig had om de komende 20 jaar mijn leven in te vullen, dus ben ik op zoek gegaan naar een invulling waarbij ik zowel voor de kinderen kon zorgen, als voldoening op werkgebied kon vinden. De logische keuze was een combinatie van mijn twee passies: natuur en reizen.

Hoe werkt Inezia Tours precies?

Inezia Tours heeft drie pijlers: vogelreizen, fotoreizen en expeditiecruises. Alle reizen hebben natuur als grootst gemene deler. Of dat nou vogels of zoogdieren zijn, vlinders of slangen, woestijn in Afrika of het ontzagwekkende landschap van Antarctica.

Voor alle landen of gebieden waar we een reis willen aanbieden, kijken we wat de mogelijkheden zijn: welke soorten zitten er, hoe is de toeristische infrastructuur, zijn er lokale agenten, is het makkelijk te bereiken etc.

Aan de hand daarvan nemen we contact op met een lokale agent of gaan we ter plekke zelf kijken of er mogelijkheden zijn om er een reis naartoe op te zetten. Onze filosofie is dat je geen goede reis kunt samenstellen als je niet weet wat de situatie ter plekke is. We bieden dan ook nooit een reis aan naar een bestemming waar we geen weet van hebben, iets wat in het toerisme jammer genoeg wel vaak voorkomt.

Als we besloten hebben een reis te gaan aanbieden, zorgen we dat de reis bekendheid krijgt om interesse te genereren. Dit doen we via onze website, social media, brochure, beurzen en nieuwsbrief.

Niet alle reizen gaan elk jaar door, maar een met percentage van bijna 80% vertrekken zit Inezia Tours zeer hoog in het aantal vertrekkende reizen, het gemiddelde in de reisbranche is aanzienlijk lager. Op bijna alle reizen gaat een gids mee, soms is dat een reisbegeleider die vanuit Nederland de hele reis meereist, soms is dat een lokale gids die enkele dagen of de hele reis meereist. Onze gidsen hebben allemaal een grote ervaring op natuurgebied; er zijn veel vogelkenners, flink wat zoogdierexperts, vlinderspecialisten en plantenlovers, ieder heeft zijn eigen expertise die hij of zij op reis deelt met de deelnemers.

Er zijn op de wereld ruim 10.000 soorten vogels en ruim 6.000 soorten zoogdieren en het is voor mensen lastig om veel ervaring te hebben met soorten die je in Nederland niet ziet. Veel dieren hebben een klein verspreidingsgebied, lijken op elkaar en zijn moeilijk te vinden. Voor een vogelaar zijn weinig dingen frustrerender dan een mooie vogel zien en geen idee te hebben welke soort het is, daarom is het voor reizigers prettig iemand mee te hebben die veel ervaring heeft en soorten kan determineren.

Het meesturen van een reisbegeleider die veel van vogels – of een ander aspect van de natuur weet – is een grote meerwaarde voor onze reizigers en is iets wat ons onderscheidt van reizen met bijvoorbeeld de grote aanbieders van zonvakanties of bustours.

Panorama Spitsbergen - Foto's Inezia Tours voor Viking

Hebben jullie directe concurrenten, en hoe onderscheiden jullie je hiervan?

Zoals elke branche en nichemarkt hebben wij ook te maken met concurrenten en concullega’s. Voor ons is dat een wereld van verschil. Inezia Tours is een voorloper in de natuurreizenbranche. Veel nieuwe bestemmingen en nieuwe producten worden door Inezia Tours bedacht en samengesteld. Onze concurrenten maken daar dankbaar gebruik van door hetzelfde een jaar later aan te bieden; onze concullega’s doen dat niet. Die werken weliswaar in dezelfde markt, maar hebben hun eigen reizen en specialiteiten. Met concullega’s overleggen we dan ook regelmatig over hoe we de reizen en elkaar beter kunnen maken en kunnen helpen. Met concurrenten is dit helaas niet mogelijk, we onderscheiden ons van de concurrentie door meestal als eerste een nieuwe reis te ontwikkelen, nieuwe samenwerkingen aan te gaan, een scherpe prijs en een zeer klantvriendelijke houding in alle onderdelen van de reis, van informatieaanvraag tot

boeking tot zelfs na terugkomst van een reis.

Hebben jullie tot nu toe tegenslagen gehad, en hoe hebben jullie deze overwonnen?

Echt grote tegenslagen zou ik het niet willen noemen. Natuurlijk gaan er soms dingen anders dan je verwacht, maar dat hoort bij ondernemen. Door veel vooruit te denken, op voorhand al alternatieven te hebben en flexibel te zijn, neem je bijna alle tegenslagen al weg. Soms gaan dingen bijna mis, maar los je het op het allerlaatste moment toch nog op.

Zo hadden we vorig jaar tijdens onze jaarlijkse reis per schip van Nederland naar Spitsbergen een geplande stop op een eiland ten noorden van Schotland. Hier komen we elk jaar en nooit werden onze paspoorten daar gecontroleerd. Door de aanstaande Brexit dacht de Engelse douane daar ditmaal echter anders over, er werd gecontroleerd. Geen probleem op zich, want iedereen moet zijn paspoort mee hebben om weer terug te reizen van Spitsbergen naar Nederland. Omdat we echter in Nederland aan boord waren gegaan en daar niet door de Marechaussee gecontroleerd waren, was er één echtpaar dat hun paspoort niet bij zich had. Niet alleen betekende dat dat terugreizen van Spitsbergen een probleem zou zijn voor hen, maar ook dat onze hele groep mogelijk niet zou mogen landen op het betreffende eiland. Na lang overleg met de douanebeambte, het tonen van bankpasjes met naam en het reizigersmanifest mocht iedereen, inclusief het paspoortloze echtpaar, gelukkig toch aan land.

Het probleem van niet kunnen terugreizen vanaf Spitsbergen hebben we opgelost door de buurvrouw van het echtpaar op te bellen, te vragen of zij de paspoorten wilde pakken om aan één van onze gidsen te overhandigen. Die gids is vervolgens naar Spitsbergen gevlogen en stond de mensen op te wachten toen ze van boord kwamen. Mét hun paspoorten.

Hebben jullie advies voor andere beginnende ondernemingen?

Heel simpel: doe iets wat je leuk vindt, waar je hart ligt. Doe eerlijk zaken en wees uniek en vernieuwend.

Wat zijn de toekomstplannen voor Inezia Tours?

Dit is misschien wel de lastigste vraag van allemaal….

Aan de ene kant gaat het prima, hebben we zeer tevreden klanten en hebben we een prima bedrijf. Aan de andere kant is er nog zoveel meer te ontdekken: nieuwe bestemmingen, nieuwe producten, nieuwe lodges ergens midden in de bush etc.

We hebben in ieder geval niet de ambitie heel groot te worden met tientallen werknemers en een saai kantoorpand. De klantenbinding die we nu hebben is echt fantastisch en dat willen we graag zo houden. We zullen in de toekomst van onze eigen kracht uit blijven gaan. Dat levert ongetwijfeld mooie en onverwachte dingen op.

Europese Bruine Beer -Foto's Inezia Tours voor Viking
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest