Viking Blog

Business Success: FasCom

Business Success: FasCom

In de reeks Business Success spreken we met Nederlandse ondernemers. De breinen achter beginnende en meer gevestigde ondernemingen en initiatieven. Eerder hoorden we met Nettie, Printr en Magnet.me.

Deze maand spraken we met Stijn Kruijssen, van FashCom, een bedrijf dat online kleding als boxers, sokken etc. verkoopt. Maar dat allemaal via specifieke webshops doet. Ze willen voor iedere categorie kleding die ze verkopen een portaal hebben. Waar consumenten echt het gevoel hebben dat ze bij een speciaalzaak aankloppen.

Rijen boxer shorts in het magazijn van FashCom

Hoe ​​is​​ het​​ idee ​​voor ​​FashCom ​​ontstaan?

Mijn​ ​twee​ ​compagnons​ ​en​ ​ik​ ​waren​ ​al​ ​jaren​ ​als​ ​internetondernemers​ ​actief​ ​op​ ​het​ ​vlak​ ​van affiliate​ ​marketing.​ ​Zo​ ​brachten​ ​we​ ​ook​ ​veel​ ​klanten​ ​aan​ ​bij​ ​webshops.​ ​Zes​ ​jaar​ ​geleden bedachten​ ​we​ ​dat​ ​we​ ​ook​ ​een​ ​concept​ ​wilden​ ​waarbij​ ​we​ ​echt​ ​van​ ​A​ ​tot​ ​Z​ ​verantwoordelijk zouden​ ​zijn​ ​voor​ ​het​ ​succes​ ​en​ ​de​ ​klanttevredenheid:​ ​dat​ ​moest​ ​dus​ ​een​ ​eigen​ ​webshop worden.

Maar​ ​wat​ ​gingen​ ​we​ ​verkopen?​ ​We​ ​zagen​ ​dat​ ​de​ ​markt​ ​voor​ ​fashion​ ​hard​ ​groeide.​ ​En​ ​wat​ ​is nou​ ​het​ ​leukste​ ​kledingstuk?​ ​En​ ​ook​ ​nog​ ​het​ ​allereerste​ ​dat​ ​je​ ​op​ ​een​ ​dag​ ​aantrekt?​ ​Je boxershort​ ​natuurlijk!​ ​Dus​ ​toen​ ​zijn​ ​we​ ​gestart​ ​met​ ​​Boxers.nl​,​ ​wat​ ​als​ ​voordeel​ ​ook​ ​nog​ ​had dat​ ​het​ ​retourpercentage​ ​laag​ ​is​ ​en​ ​dat​ ​je​ ​op​ ​elke​ ​m2​ ​best​ ​wat​ ​boxers​ ​kwijt​ ​kunt.

Dat​ ​begon​ ​na​ ​de​ ​aanloopperiode​ ​te​ ​lopen,​ ​waardoor​ ​we​ ​een​ ​jaartje​ ​later​ ​begonnen​ ​zijn​ ​met Sokken.nl​.​ ​Inmiddels​ ​hebben​ ​we​ ​vijf​ ​gespecialiseerde​ ​webshops.

Hoe ​​werkt​​ FashCom​​ precies?

We​ ​hebben​ ​per​ ​productgroep​ ​een​ ​aparte​ ​webshop,​ ​waar​ ​we​ ​een​ ​breed​ ​assortiment A-merken​ ​verkopen.​ ​We​ ​werken​ ​hierin​ ​samen​ ​met​ ​merken​ ​als​ ​Happy​ ​Socks,​ ​Calvin​ ​Klein, Puma​ ​en​ ​Björn​ ​Borg.​ ​Alle​ ​producten​ ​hebben​ ​we​ ​zelf​ ​op​ ​voorraad,​ ​dus​ ​op​ ​werkdagen​ ​voor 22.00​ ​uur​ ​besteld​ ​is​ ​morgen​ ​in​ ​huis.​ ​We​ ​proberen​ ​daarin​ ​ook​ ​echt​ ​de​ ​rol​ ​als​ ​specialist​ ​te vervullen​ ​en​ ​doen​ ​alles​ ​voor​ ​een​ ​hoge​ ​klanttevredenheid.​ ​Scoren​ ​we​ ​een​ ​9,​ ​dan​ ​zien​ ​we ruimte​ ​voor​ ​verbetering.

In​ ​Amsterdam​ ​werken​ ​we​ ​met​ ​een​ ​aantal​ ​collega’s​ ​op​ ​gebied​ ​van​ ​marketing,​ ​strategie​ ​en inkoop.​ ​Daarnaast​ ​hebben​ ​we​ ​ons​ ​eigen​ ​magazijn​ ​in​ ​Nijverdal​ ​(Overijssel),​ ​waar​ ​ook​ ​de collega’s​ ​van​ ​klantenservice,​ ​techniek​ ​en​ ​product​ ​content​ ​werken.​ ​Inmiddels​ ​zijn​ ​we​ ​inclusief parttimers​ ​met​ ​dertig​ ​collega’s.

Hebben jullie​​ directe​​ concurrenten, ​​en ​​hoe ​​onderscheiden​​ jullie ​​je​​ hiervan?

We​ ​zien​ ​de​ ​grote​ ​online​ ​retailers​ ​(zoals​ ​de​ ​Bijenkorf,​ ​Zalando​ ​en​ ​Wehkamp)​ ​als​ ​onze grootste,​ ​directe​ ​concurrenten.​ ​Zulke​ ​grote,​ ​sterke​ ​concurrenten​ ​hebben,​ ​dwingt​ ​ons​ ​ertoe om​ ​echt​ ​te​ ​focussen​ ​en​ ​juist​ ​heel​ ​goed​ ​te​ ​kijken​ ​waarin​ ​wij​ ​ons​ ​kunnen​ ​onderscheiden.

Dat​ ​doen​ ​we​ ​door​ ​met​ ​onze​ ​sterke​ ​domeinnamen​ ​en​ ​uitgebreide​ ​content​ ​een​ ​omgeving​ ​te creëren​ ​waarbij​ ​de​ ​bezoekers​ ​voelen​ ​dat​ ​wij​ ​de​ ​expert​ ​in​ ​deze​ ​productgroep​ ​zijn.​ ​Concreet betekent​ ​dat​ ​bijvoorbeeld​ ​een​ ​heel​ ​breed​ ​assortiment,​ ​makkelijk​ ​navigeren​ ​en​ ​net​ ​wat​ ​meer informatie​ ​over​ ​de​ ​collectie​ ​en​ ​de​ ​producten,​ ​bijvoorbeeld​ ​de​ ​gebruikte​ ​materialen.​ ​Ook pakken​ ​we​ ​cadeautjes​ ​gratis​ ​mooi​ ​in.​ ​Daar​ ​wordt​ ​gretig​ ​gebruik​ ​van​ ​gemaakt​ ​in​ ​de​ ​aanloop naar​ ​bijvoorbeeld​ ​Valentijnsdag,​ ​vaderdag​ ​en​ ​de​ ​feestdagen​ ​die​ ​voor​ ​de​ ​deur​ ​staan.​ ​Iets​ ​dat de​ ​‘grote​ ​jongens’​ ​niet​ ​aanbieden.​ ​Wij​ ​willen​ ​als​ ​het​ ​ware​ ​de​ ​speciaalzaak​ ​bij​ ​je​ ​om​ ​de​ ​hoek zijn,​ ​ook​ ​in​ ​de​ ​persoonlijke​ ​benadering.​ ​Dus​ ​het​ ​nummer​ ​van​ ​onze​ ​klantenservice​ ​staat prominent​ ​in​ ​beeld​ ​en​ ​als​ ​je​ ​belt,​ ​wordt​ ​er​ ​meteen​ ​opgenomen​ ​en​ ​krijg​ ​je​ ​niet​ ​eerst​ ​een bandje.

Hebben​​ jullie ​​tot ​​nu ​​toe ​​tegenslagen ​​gehad, ​​en ​​hoe ​​hebben ​​jullie ​​deze ​​overwonnen?

Er​ ​zijn​ ​altijd​ ​zaken,​ ​klein​ ​of​ ​groot,​ ​die​ ​uiteindelijk​ ​anders​ ​uitpakken​ ​dan​ ​vooraf​ ​gedacht.

Toen​ ​wij​ ​startten​ ​met​ ​Boxers.nl​ ​hebben​ ​we​ ​onderschat​ ​hoe​ ​lastig​ ​het​ ​zou​ ​zijn​ ​om​ ​alle merken​ ​binnen​ ​te​ ​halen​ ​als​ ​leverancier.​ ​De​ ​meesten​ ​zaten​ ​net​ ​in​ ​een​ ​fase​ ​waarin​ ​ze​ ​de online​ ​distributie​ ​wat​ ​exclusiever​ ​aan​ ​wilde​ ​pakken,​ ​dus​ ​kregen​ ​we​ ​een​ ​aantal​ ​keer​ ​‘nee’​ ​te horen.

Door​ ​contact​ ​te​ ​blijven​ ​zoeken​ ​en​ ​te​ ​laten​ ​zien​ ​waarop​ ​we​ ​ons​ ​onderscheiden,​ ​hebben​ ​we uiteindelijk​ ​alle​ ​grote​ ​merken​ ​binnengehaald.​ ​Inmiddels​ ​zijn​ ​we​ ​een​ ​serieuze​ ​partner​ ​voor hen​ ​en​ ​krijgen​ ​we​ ​nu​ ​zelf​ ​wekelijks​ ​aanvragen​ ​van​ ​merken​ ​die​ ​via​ ​onze​ ​webshops​ ​willen verkopen.

Hebben ​​jullie ​​advies ​​voor ​​andere ​​beginnende ​​ondernemingen?

Als​ ​eerste:​ ​Just​ ​do​ ​it!​ ​Blijf​ ​geen​ ​jaren​ ​met​ ​alleen​ ​een​ ​idee​ ​lopen.​ ​Probeer​ ​zoveel​ ​mogelijk dingen​ ​op​ ​kleine​ ​schaal​ ​te​ ​testen,​ ​zodat​ ​je​ ​nog​ ​kan​ ​bewegen​ ​als​ ​dingen​ ​anders​ ​lopen​ ​dan​ ​je denkt.​ ​Doe​ ​je​ ​onderzoek​ ​vooraf,​ ​maar​ ​zorg​ ​niet​ ​dat​ ​je​ ​3​ ​jaar​ ​verder​ ​bent​ ​voor​ ​je daadwerkelijk​ ​iets​ ​hebt​ ​lopen.

Als​ ​je​ ​medewerkers​ ​gaat​ ​aannemen,​ ​dan​ ​is​ ​een​ ​persoonlijke​ ​klik​ ​of​ ​-als​ ​je​ ​wat​ ​groter​ ​bent- cultural​ ​fit​ ​echt​ ​vele​ ​malen​ ​belangrijker​ ​dan​ ​de​ ​hard​ ​skills​ ​van​ ​een​ ​kandidaat.​ ​Je​ ​hoeft​ ​niet allemaal​ ​hetzelfde​ ​te​ ​zijn,​ ​maar​ ​het​ ​is​ ​wel​ ​handig​ ​als​ ​je​ ​gedeelde​ ​waarden​ ​hebt.

En​ ​tot​ ​slot:​ ​ga​ ​praten​ ​met​ ​andere​ ​ondernemers.​ ​Je​ ​merkt​ ​dat​ ​ondernemers​ ​al​ ​veel​ ​meer open​ ​zijn​ ​dan​ ​bijvoorbeeld​ ​vijftien​ ​jaar​ ​geleden​ ​en​ ​ik​ ​denk​ ​dat​ ​iedereen​ ​daar​ ​de​ ​vruchten​ ​van plukt.

Wat​​ zijn​​ de ​​toekomstplannen ​​voor​​FashCom?

In​ ​Nederland​ ​willen​ ​we​ ​marktleider​ ​worden​ ​als​ ​het​ ​gaat​ ​om​ ​ondergoed​ ​en​ ​sokken.​ ​Dat​ ​kan alleen​ ​door​ ​te​ ​blijven​ ​focussen​ ​op​ ​klanttevredenheid.​ ​Het​ ​komend​ ​jaar​ ​willen​ ​we​ ​daarnaast voet​ ​aan​ ​de​ ​grond​ ​krijgen​ ​in​ ​Vlaanderen​ ​met​ ​Boxers.be​ ​en​ ​Sokken.be.

Daarnaast​ ​zijn​ ​we​ ​aan​ ​het​ ​kijken​ ​hoe​ ​we​ ​duurzaamheid​ ​een​ ​grotere​ ​rol​ ​kunnen​ ​geven​ ​in​ ​ons bedrijf.​ ​De​ ​kledingbranche​ ​is​ ​een​ ​vervuilende​ ​branche,​ ​waarbij​ ​een​ ​rol​ ​van​ ​ons​ ​kan​ ​zijn​ ​om klanten​ ​informatie​ ​te​ ​bieden,​ ​en​ ​‘groenere​ ​keuzes’​ ​voor​ ​te​ ​schotelen.​ ​Ook​ ​op​ ​het​ ​gebied​ ​van e-commerce,​ ​voornamelijk​ ​verzending​ ​en​ ​verpakkingen,​ ​willen​ ​we​ ​ons​ ​steentje​ ​bijdragen​ ​om duurzamer​ ​te​ ​opereren.​ ​Als​ ​anderen​ ​daar​ ​goede​ ​ideeën​ ​over​ ​hebben,​ ​horen​ ​we​ ​het​ ​graag!

Meepraten over dit onderwerp? Laat het ons weten via Facebook en/of Twitter.

 

Rijen boxer shorts in het magazijn van FashCom
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest