Viking Blog

Business Success: Bord&Stift

Business Success: Bord&Stift

In de reeks Business Success spreken we met Nederlandse ondernemers. De breinen achter beginnende en meer gevestigde ondernemingen en initiatieven. Eerder spraken we met NoFoodWasted, Printr en Magnet.me. Deze maand spraken we met Charlotte van Leeuwen van Bord&Stift, een bedrijf dat met een whiteboard en stiften complexe verhalen in filmpjes uitlegt.

Bord&Stift 1

Hoe is het idee van Bord&Stift ontstaan?
Ik heb zelf theoretische natuurkunde gestudeerd en wat je daar leert is het vatten van complexe processen in elegante simpele formules. Onder andere daarom heb ik altijd veel affiniteit gehad met te kijken hoe je complexe dingen simpel kunt uitleggen. Toen ik op een gegeven moment tijdens een denktank waar ik aan meedeed zat met een probleem wat ik graag helder wilde uitleggen, hebben we het voor de grap geprobeerd met zo’n filmpje. Dat bleek meteen een succes te zijn en veel informatie in korte tijd helder te kunnen overbrengen.  Zo is Bord&Stift begonnen.

Hoe zorgen jullie dat je vernieuwend en creatief blijft binnen één concept?
Het grappige is dat juist doordat je duidelijke kaders hebt, je heel creatief kunt zijn. Volgens mij gaat veel creativiteit juist verloren in onduidelijkheid en de randvoorwaarden bepalen. Op het moment dat je daar niet meer over na hoeft te dingen, kun je dus juist heel creatief worden. Het belangrijkste daarin is om met creatieve mensen samen te werken die vaak veel gekkere en leukere ideeën bedenken dan ik had kunnen verzinnen.

Wat is doorslaggevend geweest voor jullie groei?
Het allerbelangrijkste is de mond-op-mond reclame geweest. Naast dat wij belang hechten dat de filmpjes zelf heel goed worden, vinden we ook het proces belangrijk. Zo betrekken we de opdrachtgevers altijd intensief in het proces en zorgen we ervoor dat we zelf ook echt plezier houden in het proces. Hierdoor hebben mensen vaak een heel positieve ervaring met Bord&Stift en vertellen ze dat weer door aan anderen. Doordat het concept zo helder en duidelijk is, met een duidelijk stappenplan konden we die groei ook goed aan.

Hebben jullie ook tegenslagen gehad, en hoe zijn jullie hier mee omgegaan?
Zeker! Met de groei (wat in eerste instantie alleen maar leuk lijkt), komen ook een hoop nieuwe problemen mee. Daarbij ben ik niet het grootste planningstalent wat op aarde rondloopt. Op een gegeven moment begon dat te schuren: én ik ben dus niet zo goed in plannen én mijn agenda was eigenlijk te vol. Dat kostte wel even tijd voordat ik dat echt onder ogen zag en nu dus iemand anders uit het team die taken heeft overgenomen.

Bord&Stift 2
Hoe onderscheiden jullie je van concurrenten?
Wij zijn niet begonnen als animatiebureau, maar echt als ‘uitleg’ bureau. We maken dus niet de meest gelikte filmpjes, maar we zijn altijd in staat om complexe informatie simpel en helder weer te geven. Ook is er binnen Bord&Stift veel aandacht voor de teamleden als ‘mens’. Dat je niet het gevoel hebt dat je met een masker op naar je werk moet, maar dat je gewoon jezelf kunt zijn. Daardoor is de sfeer heel goed en bijzonder en dat merken opdrachtgevers ook op.

Hebben jullie nog advies voor (startende) ondernemers?
Lees het boek ‘The Lean Start-up’ en ga dan vooral beginnen. Begin direct met klanten zoeken zodat je weet dat wat je maakt ook echt aansluit bij een behoefte. Daarnaast is het als ondernemer ontzettend belangrijk om jezelf ook op persoonlijke gebied te blijven ontwikkelen omdat dat direct invloed heeft op je bedrijf. Dat kan in heel veel vormen, dus kies er vooral één die bij jou past. Ik heb zelf veel gehad aan meditatie, yoga en persoonlijke coaching.

Wat zijn de toekomstplannen van Bord&Stift?
Dat Bord&Stift nog verder mag groeien, maar tegelijkertijd de menselijkheid blijft behouden en de aandacht voor iedereen als persoon! Ook hebben we nog plannen om onze diensten te gaan uitbreiden met andere teken- en uitlegservices.

Meepraten over dit onderwerp? Laat het ons weten via Twitter: @NL_Viking

 

Bord&Stift 2
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest