Viking Blog

Business Succes: KesselsKramer

Business Succes: KesselsKramer

“If I have seen a little further it is by standing on the shoulders of giants” zei Newton over het werk van Descartes en Hooke. Met diezelfde filosofie presenteren wij een nieuw twee maandelijks item op de Viking blog, waarin we succesvolle bedrijven en ondernemers vragen hun verhaal te delen. Hun ervaringen in het komen waar ze nu zijn en hun advies daarover zijn natuurlijk meer dan waardevol voor ondernemers die net beginnen aan de lange weg naar succes.

KesselsKramer is zo’n succesvol bedrijf. Het communicatiebureau werd opgericht in Amsterdam in 1996 door Erik Kessels en Johan Kramer. Inmiddels bestaat KesselsKramer dus 20 jaar en heeft het kantoren in Londen en Los Angeles. Viking interviewde Camiel Bulder, strateeg bij KesselsKramer Amsterdam.

Wat was essentieel in het oprichten van KesselsKramer? En waarom?
De afwezigheid van account managers. En de aanwezigheid van veel koffie.

Johan en Erik werkten midden jaren negentig bij enkele reclamebureaus in Londen. Daar merkten ze dat de projecten waarbij ze als creatieven direct contact hadden met hun opdrachtgevers de mooiste campagnes opleverden. Ze raakten er hierdoor van overtuigd dat de klant met het probleem niet door account managers moest worden afgeschermd van de mensen die de oplossing moesten bedenken: de creatieven. Op basis van deze filosofie startten ze terug in Amsterdam samen een eigen bureau.

Dat is bijna twintig jaar geleden. En dat hadden ze niet vol kunnen houden zonder koffie. Ons werk bestaat uit het bedenken en realiseren van ideeën. Of zoals Erik het noemt: creatief zijn op commando. Als mensen ons ernaar vragen, dan moeten we tot onze spijt antwoorden dat KesselsKramer geen vast proces heeft voor het bedenken van ideeën. We gaan op zoek naar het probleem van onze opdrachtgever en op een bepaald moment ligt er een oplossing. De gemene deler in het proces ertussen blijft altijd koffie.

In onze kerk aan de Lauriergracht in Amsterdam staan twee apparaten die dagelijks liters koffie zetten. Daarnaast hangen we ook nog regelmatig rond bij Harry in Koffiehuis De Hoek.

Hoe blijft KesselsKramer relevant in een alsmaar veranderende industrie?
Of we nog relevant zijn, laten we aan de buitenwereld om te bepalen. We hebben het geluk dat we een aantal langdurige opdrachtgevers hebben en er regelmatig nieuwe merken bij ons aankloppen. Zij vinden het met name interessant om met ons samen te werken omdat we klein zijn, maar internationaal werken. Onze klanten zitten onder andere in Rusland, Ierland, Duitsland en Turkije.

Het helpt ook om onafhankelijk te zijn. De meeste bureaus die in dezelfde tijd als KesselsKramer werden opgericht zijn inmiddels opgedoekt, óf ingelijfd door internationale reclamenetwerken. Omdat KesselsKramer eigendom is van vijf partners die er zelf ook nog iedere dag werken, kunnen ze zelf waar nodig beslissen om sterk, interessant werk te verkiezen boven groei. Dit betaalt zich op langere termijn vaak uit.

Wanneer wisten jullie dat jullie moesten uitbreiden naar Londen en Los Angeles?
Veel collega’s van KesselsKramer waren al vaak in Londen te vinden, omdat hier veel opdrachtgevers en productiepartners voor internationale campagnes zijn gevestigd. Het was daarom een logische plek om een tweede filiaal te openen. Het hielp dat een van onze grootste opdrachtgevers, Diageo, er hun hoofdkantoor heeft.

KesselsKramer Los Angeles was een idee van drie lokale partners. Zij hebben een bureau opgericht op basis van de filosofie van KesselsKramer. Daar is uiteindelijk een samenwerking onder de naam KesselsKramer uit voortgekomen.

Welke impact hebben de uitbreidingen gehad op KesselsKramer als geheel?
Het heeft nog meer internationale opdrachten opgeleverd. Bovendien zit aan de kantoren in Londen en Los Angeles een kunstgalerie vast. De maandelijkse tentoonstellingen die we hier houden brengen ons in contact met creatieve mensen die je normaal niet snel ontmoet in een afgesloten kantoor. Zo zijn er al een paar kruisbestuivingen ontstaan tussen ons galerieprojecten en commerciële opdrachten. Illustrator Sandrine Boulet exposeert deze maand in onze Londense filiaal, maar heeft ook meegewerkt aan campagnes voor Ecover schoonmaakmiddelen en Red Stripe bier.

Wat waren onverwachte tegenslagen?
Er zou ooit een campagne voor Diesel Jeans worden gelanceerd op 11 september 2001 in New York. Nadat onze collega’s Dave Bell en Matthijs de Jongh die ochtend een tweede vliegtuig in de torens zagen vliegen hebben ze naar Amsterdam gemaild dat de campagne moest worden uitgesteld. En dat er een minder ongepast alternatief bedacht moest worden voor de pay off “Save Yourself”. Dat is veranderd naar “Stay Young”.
KesselsKramer billboard

Waar kunnen jullie absoluut niet zonder op kantoor?

  • Koffie.
  • Bier.
  • Uni-Ball Jetstreams. De beste. Pen. Ooit. Onze receptionisten hebben ons inmiddels op rantsoen gezet, omdat we te snel door de voorraad heen gingen.
  • Apple Mini DisplayPort naar VGA converters. Aan de collega die deze dingen blijft verduisteren telkens nèt voordat ik naar een presentatie moet: ik hoop dat het regent tijdens je vakantie!
  • Nathalie en Lotte. Onze koks, die ons iedere middag om 12.30 uur een verse, warme lunch voorschotelen.

Welk advies heb je voor beginnende start ups?
Zorg dat er altijd voldoende koffie en bier op voorraad is, om te voorkomen dat je personeel gaat muiten.

Meer weten over KesselsKramer? En over de zin van het bestaan? Lees dan eens hun FAQ’s!
KesselsKramerOffice
KesselsKramer kantoor Amsterdam

KK Diesel 2 small Zorg dat er altijd voldoende koffie en bier op voorraad is, om te voorkomen dat je personeel gaat muiten.
Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedIn