Viking Blog

10 MARKETING STRATEGIEËN VOOR KLEINE OF STARTENDE BEDRIJVEN.

10 MARKETING STRATEGIEËN VOOR KLEINE OF STARTENDE BEDRIJVEN.

Marketing wordt steeds gemakkelijker voor kleine bedrijven. Met de komst van social media hoeven de marketingbudgetten niet exorbitant groot meer te zijn. De doelgroep kan vrijwel ‘gratis’ bereikt worden via de juiste social media kanalen of doormiddel van doelgerichte online advertising campagnes tegen een kleine prijs.

Met deze ‘gemakkelijke’ entry-to-market voor starters en kleine bedrijven, is er echter wel een probleem. Je moet het als startend bedrijf vaak allemaal zelf doen en dat is veel werk! Dus hoe maak je optimaal gebruik van je tijd om ervoor te zorgen dat je marketingwerkzaamheden (zowel online als offline) ook daadwerkelijk door mensen gezien worden? Hieronder geven we je onze beste 10 tips.

Storytelling

  1. Het unieke verhaal achter het bedrijf

Een van de beste manieren (als het niet de beste manier is) om opgemerkt te worden, is door het openlijk vertellen van je verhaal. Consumenten willen kopen van echte mensen. Ze willen begrijpen waar je bedrijf voor staat, door wie het gestart is, wat voor een soort mensen er werken, etc. Ben dus open en geef een menselijk verhaal weer.
Weet daarbij ook dat niet alleen consumenten hiernaar op zoek zijn, maar ook de media! Als je wilt dat zij op je deur aankloppen als ze een expert of ervaringsverhaal nodig hebben, zorg dan dat ze je verhaal kunnen vinden.

  1. Kijk verder dan de winkel

Als je een grotere nieuwe doelgroep wilt bereiken als winkeleigenaar, dan moet je het web op. Creëer een website met blog die je regelmatig update met nieuwe blogposts en creëer social media accounts waar je direct met potentiele klanten in gesprek kan gaan. Deze wisselwerking is van meerwaarde voor zowel de klant als je onderneming.

  1. Deel je expertise

Laat het publiek weten dat je een expert bent. Publiceer tips, spreek op evenementen over je expertise en probeer in de media te komen. Op die manier associëren potentiele klanten je met expertise en excellentie in je werkveld.
Schroom niet om ook lokaal je expertise te delen of vrijwillig aan evenementen bij te dragen. Jouw bedrijf zal dan namelijk in de marketingactiviteiten worden meegenomen van de organisaties waarvoor je werkt.

Netwerk connecties

  1. Stop nooit met het uitbreiden van je netwerk

Vraag je meest vooraanstaande vrienden of zakelijke partners of ze je met vijf mensen in contact kunnen brengen die compatibel zijn met jouw bedrijf. Nodig deze mensen uit voor de koffie en vraag wat het is dat jij voor hun zou kunnen betekenen. Laat ze ook horen wat jouw plannen zijn voor je bedrijf. Het moet een win-win situatie zijn voor beide partijen. Je zal verbaasd zijn van de aanbevelingen die deze mensen kunnen maken bij hun vrienden. En hoe, als je een goede relatie met ze opbouwt, ze je gaandeweg verder kunnen helpen.

  1. Local listings

Als je een fysieke winkel hebt waar men langs kan komen zorg dan dat je op Google geoptimaliseerd bent voor Local listings. Deze service van Google is gratis en het zorgt ervoor dat als een potentiele klant in de buurt van je bedrijf is of woont en hij zoekt online naar je services of diensten dan ziet hij jouw bedrijf hoog in de Google zoekresultaten verschijnen. Ook kunnen potentiele klanten al je informatie gemakkelijk via de Google Knowledge Graph in de zoekresultaten verkrijgen als ze zoeken op je bedrijfsnaam. Het is een extra service om de drempel tot contact opnemen te verkleinen en de user experience van je klanten online te verbeteren.

  1. Laaghangend fruit

Het lijkt misschien een vreemd idee, maar neem contact op met grote bedrijven in dezelfde niche als jij. Vraag of ze de kleinere opdrachten waar ze zelf geen tijd meer aan kunnen besteden naar jou kunnen verwijzen. Op deze manier vergroot je je klantenbestand zonder je magere marketingbudget aan te raken. Zorg er uiteraard voor dat je ze hartelijk/rijkelijk bedankt voor iedere verwijzing.

  1. Biedt extra’s aan werknemers aan

Benader bedrijven en bied ze extra’s aan voor hun werknemers. Bijvoorbeeld een speciale kortingscode voor hun werknemers waarmee ze 20% korting krijgen op hun eerste aankoop. Een bijkomend voordeel is dat deze bedrijven er hopelijk ook op hun website over de deal schrijven en terug linken naar jouw website!

  1. E-mailcampagnes

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, maar verzamel de e-mails van al je klanten, zakelijke contacten en meer. Ook al gebruik je deze lijst in de beginperiode niet, hij is van groot belang! Dit zijn de mensen die al interesse in je bedrijf hebben getoond. Voor die stap hoef jij geen veldwerk meer te verrichten. Wel moet je ze geïnteresseerd houden. En dat kan doormiddel goed uitgedachte e-mailcampagnes. En met gratis of laagdrempelige apps (als Mailchimp), kan je gemakkelijk prachtig vormgegeven e-mails naar ze toe sturen. Zo blijft je merk in het zicht en weten ze je te vinden als ze een product of service van je nodig hebben.

  1. Schrijf je in voor Award shows

Om de reputatie van je bedrijf te versterken is het een goed idee om aan een Award Shows mee te doen in je werkveld. Als je een prijs aan je bedrijfsnaam kan koppelen versterk je je reputatie en het vertrouwen van je (toekomstige) klanten.
Veel van deze zakelijke wedstrijden zijn gratis. Het neemt alleen wat tijd in beslag om het papierwerk in te vullen.
Er worden jaarlijst honderden prijzen uitgereikt aan bedrijven. Hou je ogen open voor relevante Awards in jouw niche.

  1. Organiseer een groep rondom jouw product of service

Op Facebook, Twitter, LinkedIn, etc. kan je gemakkelijk een groep beginnen. Binnen deze groep van gelijkgezinden biedt je je doelgroep iets van waarde aan (informatie, ervaringen, antwoorden, etc.) Het is een goede manier om regelmatig met je doelgroep te spreken, zonder ze direct iets te willen verkopen. Het is informeel en de discussie/ het gesprek is niet alleen van waarde voor hen, maar ook voor jou aangezien je een breder inzicht in je doelgroep krijgt.

Meepraten over dit onderwerp? Laat het ons dan weten via Twitter: @NL_Viking

Netwerk connecties
Share on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest